AUKIOLOAJAT MA-PE 10-18 LA 10-14...JA AINA KUN OVI ON AUKI!KUNINKAANKATU 26, 26100 RAUMA (kartta)050-3666 674 (puoti) / 050-4544 500 tero@ruokapuotilumo.fi

Päivitä immuniteettisi uudelle tasolle: Osa I suolisto

Heikosti toimiva elimistön puolustusjärjestelmä altistaa sairasteluille ja jopa sairastelukierteille. Syitä puolustusmekanismien heikentymiseen saattaa olla useita; pitkittynyt elimistön stressitila, jatkuvat antibioottikuurit ja epätasapainoon nyrjähtänyt suoliston mikrobikanta, alentunut mahahapon tuotanto, allergeeni(t) ruokavaliossa, suojaravintoaineiden puute tai esimerkiksi liiallinen hygienia. Taudin kaataessa petin pohjaan ei välttämättä ensimmäiseksi tule mieleen, että pääasiallinen syy olisikin suoliston uumenissa. Suoliston limakalvoilla on kuitenkin noin 80%:a immuunipuolustuksemme soluista.

Hyvä suoliston kunto luo tehokkaasti toimivalle immuunipuolustukselle mainiot lähtökohdat.

Huomio ruuansulatuksen alkutaipaleelle

Hengitysilman ja ihon ohella haitallisia mikrobeja kulkeutuu elimistöömme ruuansulatuskavavaa pitkin. Suussa mekaanisen pureksinnan yhteydessä syljen entsyymit aktivoituvat; esimerkiksi lysotsyymi alkaa tuhota haitallisia bakteereita ja amylaasi pilkkoa hiilihydraatteja. Jos lysotsyymistä ja muista mikrobeja listivistä entsyymeistä selvittiin, nielun ja ruokatorven kautta mahalaukkuun päätyvä ruoka ja haitalliset mikrobit kohtaavat uuden haasteen: erittäin happaman ympäristön pH:n vaihdellessa pääsääntöisesti 1-3 välillä. Hapan ympäristö aiheuttaa haitallisten mikrobien joukkokuoleman ollen immuunipuolustuksemme erittäin tärkeänä lenkkinä. Mutta mitä, jos mahanesteiden tuotanto onkin alentunut?

Vähäinen mahahapon tuotanto luo immuunipuolustukselle haasteita, kun yksi merkityksellinen lenkki käy vajaatoiminnalla. Syitä alentuneelle hapontuotannolle voivat olla esimerkiksi huono ruokavalio, stressi ja huomattavan pitkään jatkunut happosalpaajalääkitys. Eikä siinä kaikki. Lisäksi se mahalaukun pääasiallinen funktio eli proteiinien pilkkominen vaikeutuu. Tämä altistaa ravinteiden puutteeliselle imeytymiselle, ruoka-aineyliherkkyyksille, allergioille ja ohutsuolen mikrobiston liikakasvuun (BOSI tai SIBO).

Mm. seuraavat ongelmat saattavat johtua alentuneen mahahapon tuotannosta:

  • ruokailun jälkeen vatsa (eritoten proteiinipitoinen ruoka) turpoaa ja on tunne, ettei ruoka sula kunnolla
  • närästys tai/ja röyhtäily
  • ilmavaivat tai/ja vatsakivut
  • ripuli
  • ummetus
  • huonot kynnet
  • iho-oireet: akne ja ihottumat
  • raudan puutteesta johtuva anemia
  • muiden mineraalien puutokset
  • B12-vitamiinin puutos
  • sulamaton ruoka ulosteen joukossa

Ruuansulatusnesteiden eritystä voi stimuloida nauttimalla 0,5 - 1 rkl suodattamatonta luomuomena- tai -omenasiideriviinietikkaa veteen sekoitettuna 20 - 30 minuuttia ennen ruokailua. Mikäli epäilet mahahappotuotantosi alentuneen, kokeile tätä eritoten ennen proteiinipitoisia aterioita. Jos taas kärsit närästysoireista ja ruokatorven alaosa on ärtynyt, viinietikkaa ei todennäköisesti kannata käyttää. Tällöin piihappogeeli (esim. Silicum tonic http://www.biomed.fi/tuotteet/vatsa-ja-suolisto/silicum-tonic/) on hyvä apu oireiden rauhoittamiseksi ja voi ainakin lievemmissä tapauksissa myös mahdollistaa omenaviinietikkan käyttämisen.

Kokeile suodattamatonta luomuomenaviinietikkaa ennen proteiinipitoisia aterioita, mikäli epäilet mahahapontuontantosi olevan alentuneen.

Tehostetumpaan hapontuotannon tukemiseen löytyy myös betaiini hydrokloridivalmisteita yksin tai yhdistettynä ruuansulatusta tukeviin entsyymeihin (esim. pepsiini). Kemiallisen ruuansulatuksen tukemiseen voi olla joskus järkevää käyttää myös laadukasta enzyymivalmistetta, kuten Enzymedian Digest Goldia: https://www.puhdistamo.fi/digest-gold

Entäpä suoliston asukit?

Suolistossamme asustelee eri arvoiden mukaan noin 500 - 1000 bakteerilajia. Mitä laajempi biodiversiteetti suoliston bakteeristolla on, sitä vahvemmin sillä on kykyjä tukea immuunipuolustustamme. Näitä pienen pieniä mikrobeja meissä jokaisessa on peräti noin 1,5 kg:n verran. Jos tämä ei vielä hätkähdyttänyt, entäpä tämän mikrobiomin geneettisen materiaalin määrä? Se kun on ihmisen omaan geneettiseen materiaaliin verrattuna peräti 100-kertainen!

Suoliston bakteerikanta ja tätä kautta myös immuniteetti alkavat muokkautua heti synnytyksen yhteydessä. Alateitse syntynyt saa synnytyskanavan kautta lahjaksi äidin bakteeristoa, kun taas keisarinleikkauksella syntyneen bakteerikanta jää yleensä auttamatta heikommaksi. Ensimmäiset bakteerit tulevat tällöin yleensä synnytyshenkilökunnalta. Nykyään leikkausten yhteydessä vauvoille annetaan tietoisesti myös äidin synnytyskanavasta peräsin olevaa bakteeristoa.

Terveen suoliston ja mahdollisimman laajan suoliston bakteerikannan edellytyksenä ovat yksilöllisesti sopiva, laadukas ja monipuolinen ruokavalio. Kuituköyhä ruokavalio vaikeuttaa hyvän bakteerikannan elinoloja, koska liukoinen eli geeliytyvä kuitu on hyvälle bakteerikannalle ravintoa. Tästä kuidusta bakteerit valmistavat terveydelle edullisia yhdisteita, kuten lyhyitä rasvahappoja (esim. butyraatti ja asetaatti).

Hyviä liukoisen kuidun lähteitä ovat mm. psyllium, marjat, hedelmät, kauranlese, pellavansiemenrouhe, chiansiemen, artisokka, sipuli, valkosipuli ja tankoparsa. Viljojen kuidut ovat pääsääntöisesti liukenemattomia. Riittävä kuidun nauttiminen kannattaa muistaa päivittäin, mutta erityisesti (ja jopa tehostetusti) antibioottikuurien yhteydessä ja jälkeen nautitun probioottihoidon ohella, näin uuden bakteeriston elinoloille luodaan hyvät edellytykset.

Ruokavalion merkitys

Tasapainoisen bakteerikannan ohella monipuolinen ja yksilöllisesti sopiva ruokavalio luo hyvät edellytykset koko ruuansulatuselimistön toiminnalle ja suoliston hyvinvoinnille. Jos ruokavaliossa on sopimattomia ruokaraaka-aineita eli ns. allergeeneja, elimistö puolustautuu vihollisia vastaan käynnistämällä immuunivasteen. Vihollinen pyritän tuhoamaan tehokkaasti ja tällöin keskeisessä asemassa on paikallisen tulehdusreaktion tuottaminen. Jos kyseessä on yksittäinen sopimattoman sapuskan tunkeutuminen suolistoon, tilanne korjaantuu pääsääntöisesti melko nopeasti. Tilanne voi kehkeytyä aivan toiseen mittakaavaan, jos esimerkiksi gluteenisensitiivinen henkilö nauttii jatkuvasti gluteenia sisältäviä viljatuotteita.

Aito ruoka ja aidot värit ovat monipuolisesti käytettyinä hyvä pohja ravinteikkaalle ruokavaliolle ja suoliston hyvinvoinnille.

Tällöin tulehdus on jatkuvaa ja elimistö pyrkii kaikin keinoin taistelemaan vihollista vastaan. Ja kun "tavallinen" tulehdusreaktio ei tuo taistelussa voittoa, tulehduksen voimakkuutta on lisättävä. Tästä voi seurata vähitellen suoliston limakalvon ärtyminen, ravintoaineiden imeytymisen häiriintyminen, suoliston tiiviiden liitosten höltyminen, immunologisesti aktiivisten yhdisteiden pääsy verenkiertoon, maksan toiminnan ylikuormittuminen ja haitallisen bakteerikasvun lisääntyminen suolistossa.

Tämän oravan pyörän jatkuessa elimistöön kehittyy suoliston kautta matala-asteinen tulehdustila. Suoliston lisääntyneen läpäisevyyden seurauksena tulehdus saattaa levitä eri puolille kehoa. Todennäköisimmin geneettisesti heikoimpaan alueeseen, joka voi olla iho, nivelet, lihakset, kilpirauhanen tai jopa aivot. Suolistoa kannattaa siis helliä.

Lähteet:

Belkaid Yasmine, Hand Timothy W. (2014). Role of the Microbiota in Immunity and Inflammation. Cell Volume 157, Issue 1, 27 March 2014, Pages 121–141. 

Kelly John R., Kennedy Paul J., Cryan John F., Dinan Timothy G., Clarke Gerard and Hyland Niall P. (2015). Breaking down the barriers: the gut microbiome, intestinal permeability and stress-related psychiatric disorders. Front. Cell. Neurosci., 14 October 2015 | https://doi.org/10.3389/fncel.2015.00392

Michielan Andrea and D´Incà Renata (2015). Intestinal Permeability in Inflammatory Bowel Disease: Pathogenesis, Clinical Evaluation, and Therapy of Leaky Gut Volume 2015 (2015), Article ID 628157, 10 pages http://dx.doi.org/10.1155/2015/628157

Mu Qinghui, Kirby Jay. Reilly Christopher M. and Luo Xin M. (2017). Leaky Gut As a Danger Signal for Autoimmune Diseases. Front. Immunol., 23 May 2017 | https://doi.org/10.3389/fimmu.2017.00598