AUKIOLOAJAT MA-PE 10-18 LA 10-14...JA AINA KUN OVI ON AUKI!KUNINKAANKATU 26, 26100 RAUMA (kartta)050-3666 674 (puoti) / 050-4544 500 tero@ruokapuotilumo.fi

Matkustamisen biohakkerointia osa 1: valmistautuminen

Mekalomaanisten joulukiireiden ja suhteettoman lyhyen palautumisajan jäljiltä vuodenvaihteessa suunnitelma näytti selvältä: jonnekin kauas lämpimään ja melko pikaisesti palautumaan ja rentoutumaan maksimaalisesti. Viikon matkan suhteen mahdollisimman pieni aikaero verrattuna Suomeen olisi hyvä bonus. Lomapäivän tai kahden sijoittaminen aikaerosta palautumiseen kaiken olemassa olevan päälle ei tuntunut houkuttelevalta.

Kun matkakohteeksi ensin aiotun Thaimaan sijaan ilmaantui jostakin verkon rajattomasta avaruudesta Intia ja Goa, ei tarvinnut miettiä pidempään. Se oli siinä, kuten sen oli pitänyt olla jo kerran aikaisemminkin, tällöin elettiin muistaakseni vuotta 1996. Myös 3,5 tuntia lyhyempi lentomatka käänsi viisaria vahvasti Goan suuntaan. Aikaerona 3,5 tuntia ei tuntunut mahdottomalta.

Totaalirentoutuminen puhelinverkon ja nettiyhteyden ulottumattomissa olisi meille kaikille informaatio-, some- ja älylaitetulvan puristuksessa oleville tarpeellista aina vähän väliä. Vaikka vähintään viikon ajan kerran tai kaksi vuodessa.

Matkasuunnittelu tuli tehtyä erityisellä huolella ja tavoitteena oli mahdollisimman nopea ja vaivaton rentoutumiseen ja palauttavaan tilaan pääsy. Palautumisen optimoinnin mahdollistamiseksi, tein seuraavat valinnat ennakkoon:

  • Suora lento ja lyhyen loman vuoksi luontaista vuorokausirytmiä tukevat lentoajat
  • Puhtaus, sairastumisriskin minimointi
  • Erittäin rauhallinen matkakohde Cola beach etelä-Goalta, jossa massaturismia ja kaupustelijoita ei ole
  • Etäisyys lentoasemalta matkakohteeseen max. 2 tuntia
  • Huippulaadukas, monipuolinen ja tuore paikallinen ruoka 3 kertaa päivässä
  • Laadukas asuminen visuaalisesti upeassa ympäristössä
  • Tarvittaessa uusia ja elämyksellisiä harrastusmahdollisuuksia

Kun edellä kuvatut seikat oli paketoitu kuntoon, oli aika alkaa valmistautua tavallista kovempaan auringon ultraviolettisäteilyyn. Sisäisen aurinkosuojauksen boostaamiseen käytin päivittäin tai useita kertoja viikossa 4 viikon ajan:

  • Spirulinaa tai viherjauhesekoituksia
  • Astaksantiinia 5 mg
  • Silymariinia 1 g
  • Kurkumaa tuoreena tai kuivattuna
  • Tavallista korkeampia annoksia D-vitamiinia (100 – 150 μg)
  • Tavallista korkeampia annoksia omega-3 rasvahappoja (EPA + DHA)

Astaksantiinia ja silymariinia lukuun ottamatta kaikki muu kuuluu kiinteästi omaan perusarkeen, samoin aurinkosuojaukseen oleellisesti vaikuttavat aidot värit laajalla värikirjolla (eritoten marjat, yrtit ja kasvikset), raakakaakao, avokadot ja oliiviöljy, pähkinät, kala ja sitrushedelmät. Reilu läjä erilaisia laadukkaita rasvahappoja, antioksidantteja, anti-inflammatorisia ja antituumorisia yhdisteitä siis tehostetusti haltuun jo ennakkoon ihonalaisen suojakertoimen maksimoimiseksi.

Tarkemmin ultraviolettisäteilyyn vaikuttavista yrteistä löytyy tietoa tästä.

Spirulina on yksisoluinen, erittäin ravinnerikas levä. Luonnon monivitamiinia parhaimmillaan. Spirulinassa on reilusti proteiinia, peräti noin 60% painosta.

Jo entuudestaan hieman herkän suoliston mahdollisimman hyvän kunnon takaamiseksi 3 viikon ajan käytin vahvoja probiootteja, jotka lähtisivät myös matkalle mukaan. Myös spirulinatabletit pakataan mukaan sekä greipinsiemenuute, jota voisi tarvittaessa käyttää suoliston mikrobiston tasapainotukseen, jos jotakin yllättävää sattuisi kohtaamaan. Lisäksi mukaan lähtisi ehdottomasti Guérande-merisuola, jonka avulla hikoilun aiheuttamaa suolojenvajetta saa paikkailtua tarkoituksenmukaisesti.

Kahdeksan tunnin lento on matkan kaikkein haasteellisin osa. Siihenkin voi onneksi varautua monella tavalla. Seuraavat täsmälliset peliliikkeet helpottaisivat matkan tekoa ja auttasivat rentoutuneeseen tilaan pääsyssä:

  • Vastamelukuulokkeet + varaparistoja
  • Kännykkään ladattu aivoaaltojen taajuutta alentavaa rentouttavaa musiikkia
  • Unimaski ja niskatyyny
  • Laadukasta magnesiumia
  • Rohtos Labsin Rauha (kombinaatio stressiä lievittäviä yhdisteitä, kuten L-teaniinia ja ashwagandhaa)
  • Lakkakääpää eli reishiä juomaksi
Vastamelukuulokkeet ovat mielestäni lentomukavuuteen kaikkein merkityksellisimmin vaikuttava yksittäinen asia.

Rohtos Labsin Rauhaa otin 2 kapselia lentokentällä vajaa pari tuntia ennen lentoa. Valmisteen ashwagandhan olen huomannut tasaavan mieltä, parantavan keskittymiskykyä ja myös rauhoittavan. L-teaniinin olen kokenut myös laskevan tehokkaasti hermoston ylikierroksilla käymistä.

Heti lennon alussa tarjottiin ruoka, jonka yhteydessä nautin runsaat 400 mg Puhdistamon triplamagnesiumia ja jälkijuomana herkuttelin Four Sigmaticin reishillä eli lakkakääpäjuomalla, jossa mukana on myös Intiasta ja ayurvedasta tuttua tulsia eli pyhää basilikaa ja lakritsijuurta. Magnesium osallistuu yli 300 biokemialliseen reaktioon elimistössämme ja nauttimani terapeuttinen annos rentoutti mukavasti ja edesautti nopeaa nukahtamista. Myös lakkakäävän rentouttava vaikutus tuki kokonaisuutta mainiosti. Matka sujui hyvien valmistelujen ja suotuisan lentokelin ansiosta mukavasti ja joutuisasti. Ennakkovalmistelut menivät siis niin sanotusti tuubiin :)

Seuraavassa blogissa selviää, miten paikan päällä totaalirentoutusvaihde saadaan nopeasti päälle, miten palautuminen voi mennä totaalisesti reisille ja miten tehdä peliliikkeitä päästäksesi takaisin tai pysyäksesi raiteilla. Matkustamisen biohakkerointia osa 2: kohteessa tulossa pika puolin.

Tero Suhonen

Investoi Itseesi valmentaja

tero@ruokapuotilumo.fi