AUKIOLOAJAT MA-PE 10-18 LA 10-14...JA AINA KUN OVI ON AUKI!KUNINKAANKATU 26, 26100 RAUMA (kartta)050-3666 674 (puoti) / 050-4544 500 tero@ruokapuotilumo.fi

Aamupalan optimointi osa I

Herätä elimistösi aamulla emäksisellä viherpirtelöllä.

Muki mustaa kahvia ja menoksi. Muuten ei silmät pysy avoinna. Ruoka ei aamuisin maistu. Ja työpaikalla ensitöiksi hakemaan toista mukia. Jos aamupalaskenaario tuntuu tutulta, ehkä olisi aika pysähtyä miettimään, onko tämä järkevin tapa toimia oman hyvinvoinnin kannalta.

Elimistö on nukutun yön jäljiltä happamoituneessa tilassa. Perinteisen aamupalan kahvi, leipä, puuro ja jukurtti ovat kaikki ruoka-aineita, jotka happamoittavat elimistöä entisestään. Kaikki elimistösi miljardit solut heräävät parhaiten, kun tarjoat niille aamupalaksi jotakin happamoittavien ruoka-aineiden sijaan jotakin emäspitoista. Happo-emästasapaino on yksi elimistön tarkimmin säädellyistä mekanismeista ja esimerkiksi veren pH:n tulee elimistön optimaalisen toiminnan kannalta olla välillä 7,35-7,45. Jo lasku 7,0 alle merkitsee hengenvaaraa.

Otetaanpa vielä askel taaksepäin pH:n suhteen. Liuoksen vetyioniväkevyyden ollessa neutraali, pH on 7. Mitä happamampi lious on, sen matalampi pH ja mitä emäksisempi, sen korkeampi. pH vaihtelee välillä 1-14. Esimerkiksi mahalaukku, jossa ravinnon proteiinien pilkkoutuminen valtaosin tapahtuu, pH on normaalisti hyvin matala 1-3. Mahalaukun matala pH on haitallisten mikrobien eliminoinnin, ravinteiden pilkkoutumisen ja myöhemmin myös ravinteiden imeytymisen kannalta erittäin tärkeä tekijä. Jos pH on korkeampi (ns. hapoton maha), koko ruuansulatusketjun toiminta menee pieleen jo alkutaipaleella.

Ja sitten pari askelta eteenpäin ja sen emäksisen pirtelön kimppuun. Kokeile esimerkiksi seuraavaa:

  • 2 dl suodatettua vettä
  • 1 tl - 1 rkl viherjauhetta, esim. Foodinin viherjauhe tai Puhdistamon supervihreä
  • 1 tl - 1 rkl kylmäpuristettua luomukookosöljyä
  • 1 tl - 1 rkl psylliumia
  • puolikas banaani
  • hyppysellinen luonnonsuolaa (himalajan suola tai aito harmaa merisuola)

Blendaa ainekset ja nauti. Vaihtoehtoisesti pohjanesteenä voi käyttää vaikka kylmäuutettua vihreää luomuteetä tai herkullista kookosvettä. Viherjauheen sijaan voi hyvin käyttää myös tuoreita yrttejä ja tummia salaatteja. Persilja, basilika, lollo rosso, veripeippi, oregano, sitruunamelissa jne. tuovat oman vivahteensa pirtelöön ja erityisesti yrtit ovat erittäin ravinteikkaita.

Kevät-kesäsesonkina viherjauheen sijaan pirtelössä voi käyttää mainiosti 1 - 2 kourallista kauden villiyrttejä (esim. nokkosta, voikukkaa, ketunleipää, maitohorsmaa ja poimulehteä). Villiyrttejä voi muuten hyödyntää läpi vuoden, jos sesonkiaikana keräät, blendaat ja pakastat niitä vaikka jääpalapusseihin. Pari palaa päivässä on erinomainen luonnon emäksinen monivitamiinipommi.

Jos haluat pirtelöstä viileän, pakasta kypsiä banaaneja ja käytä tarpeen mukaan. Puolikas riittää mainiosti makeuttamaan yhden pirtelöannoksen.

Ja eikun testaamaan!